Blog

DE CE AM NEVOIE CA SĂ FIU PREGĂTIT PENTRU ȘCOALĂ?

 

Primii pași, primii ani de viață, primii ani la grădiniță constituie baza anilor de școală ce îi vor succede. Sau, și mai mult, aceștia sunt vitali în măsura în care cu cât sunt înscriși mai devreme la grădiniță, cu atât copiii vor învăța mai mult în fiecare clasă la școală și vor avea mai multe șanse de a absolvi liceul și de a merge la facultate.

Conform specialiștilor, pe lângă cunoștințele academice deprinse la grădiniță, atitudinile și aptitudinile sunt fundamentale în deprinderea conceptelor academice pentru școală. Atât educatorii, cât și părinții au rolul de a colabora constant în asigurarea unei dezvoltări integrate, care să permită formarea acestei baze sănătos echilibrate pentru anii de școală.

Iată care considerăm noi că sunt aspectele cele mai importante la care ar trebui să ne uităm în procesul pregătirii pentru școală, atât în calitate de părinți, cât și de profesori. Propunem și câteva soluții care să vină în ajutor!

  1. Atenţia, concentrarea, ascultarea activă

Din ce în ce mai solicitată, o dată cu înaintarea în școlaritate, atenția est una din abilitățile care trebuie formate pas cu pas. Sesiunile frecvente de lectură sunt un mod plăcut prin care îl puteți obișnui pe copil cu momente de atenție, încă de la grădiniță. Este important, însă, să îi citiți fără grabă poveștile lui preferate sau altele noi, să îl formați ca ascultător activ ce înțelege și participă la lectură. Mersul la film sau la teatru sunt o altă formă de exersare a puterii de concentrare, la fel ca și implicarea într-o activitate sau hobby care necesită minuțiozitate (jocul de Lego, croșetat, împachetat obiecte, îngrijitul florilor, decorarea camerei, activitățile minuțioase de artă etc.).

  1. Expunerea la o varietate de roluri, contexte şi situaţii

Încă de la grădiniță, în colectivitate, alternăm diferite roluri, învățăm să împărțim, să împărtășim și să oferim ajutorul. Cu atât mai mult la școală, când vom realiza proiecte de grup, vom susține prezentări și ne vom exprima și mai mult ideile construite și negociate împreună cu ceilalți. Familiarizarea cu diferite roluri, contexte și situații poate fi exersată în primul rând de dumneavoastră, în calitate de părinte – prin facilitarea contactului cu copii de vârste apropiate sau diferite, facilitând întâlnirea unui grup de copii pe care să îl observați și încurajați să interacționeze și să negocieze schimburi de obiecte și idei, rezolvarea unor sarcini sau găsirea unor soluții. Jocurile de rol, pe care le puteți iniția spontan, în mașină sau acasă, aduc o mare contribuție conștientizării situațiilor de tot felul, cât și asumării unor roluri sociale familiare sau nu.

  1. Recunoaşterea unei figuri de autoritate

Fără intenția de a crea controverse, dorim să subliniem importanța modului în care cel mic se raportează nu numai la adultul care se află pe post de cadru didactic, ci şi la ceilalţi adulţi din cadrul instituţiei de învăţământ, cu care el va ajunge să interacţioneze de mai multe ori pe parcursul zilei. Aceşti adulţi sunt cei care oferă siguranță fizică și emoțională, îi oferă soluții, informaţii, îi propun idei. Ei enunţă, ajută și explică o serie de reguli interne şi externe, instalează împreună cu copiii un set de valori şi idei, ei sunt cei care anticipează anumite situaţii, pe baza experienţei lor, oferind protecție și fiind modele pentru copii. De aceea, este important ca cel mic să înţeleagă această noţiune a figurii de autoritate, să înțeleagă și să accepte rolul profesorului ca ghid al lui în traseul lui de învățare, să fie obișnuit cu noțiunea de „regulă” și să fie conștient că fiecare context funcționează după reguli diferite. Pentru a exersa această capacitate care se construiește în timp, ca oricare altă abilitate, îl puteți implica pe copil în diverse acţiuni interactive la care participă alţi adulţi, prieteni de familie şi nu numai pentru a-l ajuta să traducă raporturi și să negocieze relațiile sale cu aceștia.

  1. Autocontrolul, disciplina și empatia

Auto-controlul este o abilitate care, în multe situații, și nouă, adulților, ne dă bătăi de cap. De aceea, vă sfătuim să exersați cu cel mic chiar acasă câteva jocuri prin care își poate da seama că fiecare individ are nevoie de spațiul său personal, că mâinile, picioarele și strâmbăturile pot să nu fie întotdeauna amuzante pentru colegi şi că, de multe ori, reacţiile spontane pot fi deranjante pentru cei din jur, la fel cum se poate întâmpla și invers. Nu în ultimul rând, faptul că nu ieșim întotdeauna învingători la un joc sau altul nu înseamnă că ne putem apoi răzbuna pe ceilalți care au câștigat. Disciplina, perseverența și acceptarea eșecului ca pe o oportunitate de învățare ne vor aduce câștigul pe termen lung, pe când lipsa de disciplină, auto-control și empatie ne vor bloca în punctul în care suntem, împiedicându-ne să progresăm.

  1. Interacţiunea şi schimbarea contextului social

Trecerea de la grădiniță la școală e plină de schimbări și provocări. Toate aceste transformări nu sunt numai interioare, ci și exterioare. Astfel, după ce s-a obișnuit cu personalul de acolo, cu mediul și și-a făcut prieteni, întregul său univers ia o formă nouă: începutul școlii. Debutul ciclului primar vine cu o ruptură de rutină pentru copil şi îl pune în faţa unor persoane noi, situații noi, contexte noi ce trebuie gestionate și îmblânzite într-un nou fel de a fi și de a se comporta. Pentru a-l ajuta să deprindă cu ușurință abilitatea de a interacţiona şi de a se obișnui cu oameni noi, participarea la diverse ateliere, activități și sporturi îi va oferi ocazia să se familiarizeze cu fețe noi, cu stiluri noi de predare și învățare. Această versatilitate îl va ajuta pe copil să se poziționeze și integreze în fiecare dintre contextele noi ale acestei etape de școlaritate.

  1. Independenţa în acțiuni

Independența în acțiuni ar trebui să fie deprinsă până la vârsta de 4 ani, adică în timpul grădiniței. Aceasta presupune realizarea de sarcini mici, dar precise, referitoare la propria persoană – îmbrăcat/dezbrăcat singur, strângerea bagajului, mersul la baie, semnalarea acțiunilor deranjante sau incomode, ce invadează spațiul personal. Este extrem de important ca cel mic să primească încurajări chiar și în acțiunile mici și să fie lăsat independent în responsabilitățile de zi cu zi pe care le are acasă sau la grădiniță. Această independență odată instalată îl va ajuta pe cel mic să se descurce cu identificarea lucrurilor personale, gestionarea dulăpiorului personal, ghiozdanul, tema, organizarea lucrurilor pe bancă și câte și mai câte cerințe ale noii etape de școlaritate, care implică o mai mare autonomie în acțiuni și gândire decât etapa preșcolară.

Așadar, începerea ciclului primar, la vârsta de 6 ani, aduce transformări importante care trebuie pregătite și exersate din timp, cu tact și răbdare, atât de către educator, cât și de către părinte. Interacțiunea cu noii profesori, într-un context cu reguli și situații noi este o etapă plină de semnificații, către care e important să se facă o tranziție cu răbdare și atenție pentru integrarea pas cu pas a copilului în noul său univers. Provocator și plin de magie!

La Questfield am deschis înscrierile la școală!

Mai multe informații aici.