Interviu cu Alina Caladiev - educatoare grădinița Questfield Lăsați-ne să fim mici! - Questfield

Blog

Interviu cu Alina Caladiev – educatoare grădinița Questfield 

Lăsați-ne să fim mici!

Am avut mai multe discuții pline de sens cu Alina Caladiev, profesor învățământ preșcolar, grupa de 1,2-3 ani, care zi de zi ne învață, atât pe noi cât și pe cei mici, un lucru extrem de valoros pentru viață, și anume că “cei mai buni profesori predau din inimă, nu din carte.” Ne-am gândit că ar fi de interes pentru orice părinte să afle lucruri esențiale care definesc educația la vârste fragede, lucruri pe care nu le aflăm din cărți, ci din experiență. Iar Alina ne vorbește întotdeauna din experiență, dar mai ales din suflet!

11April 035

  1. Care sunt 3 cele mai importante aspecte când lucrezi cu copiii mici?

Copiii la această vârstă încă învață dacă pot să aibă încredere în lumea și adulții din jurul lor. Din punctul lor de vedere, ei se străduiesc să ne ofere oportunități prin care să ne arate dacă se simt în siguranță. Cu toate că nu au un vocabular bogat încă, cei mici sunt comunicatori competenți când vine vorba să ne comunice dacă există ceva care îi deranjează. De aceea, adulții trebuie să fie foarte atenți la nevoile lor de bază pentru ca ei să se simtă în siguranță: ei trebuie să fie hrăniți atunci când le e foame, liniștiți când le e frică, îmbrățișați atunci când au nevoie de căldură. Aceste nevoi odată împlinite vor pune bazele explorării lumii, independenței lor, încrederii lor, stimei lor de sine și relațiilor lor.

Cu toții știm că la vârste atât de fragede, doar o rutină și o atenție desăvârșită pot contribui activ la o dezvoltare echilibrată din punct de vedere emoțional, fizic și cognitiv. Stările emoționale ale copiilor variază destul de mult și sunt momente când atenția la mesajele non-verbale transmise de copii trebuie să fie foarte mare.

La această vârstă, cuvintele joacă un rol important și rolul adulților în acest punct este acela de a traduce în cuvinte ceea ce ei simt: de aceea, să vorbești cu ei pe parcursul unei activități sau experiențe este foarte important.

29Feb 014

Cum se joacă și învață un copil la această vârstă?

În această perioadă, joaca senzo-motorie este caracteristică lumii copiilor de acestă vârstă. Asta implică explorarea senzațiilor și mișcărilor și tinde să domine primii doi ani din viața unui copil. Piaget numește acest tip de joacă “practice games”, adică acțiuni care sunt făcute din plăcerea pură de ale face pur și simplu, fără a-și imagina ceva dincolo de ele și fără a se juca după reguli prestabilite (acest tip de joacă este recurent pe parcursul anilor copilăriei în timp ce abilități noi sunt practicate și învățate). Gândiți-vă la un bebeluș care tocmai a descoperit că poate să își ducă la gură degetele de la picioare sau la un copil căruia îi place să treacă prin toate băltoacele pe care le întâlnește pentru că pur și simplu e distractiv. Această fază a jocului include de asemenea activități de tipul scăparea și aruncarea obiectelor pentru a vedea ce se întâmplă, construirea și dărâmarea de obiecte construite, și, nu în ultimul rând, umplerea și golirea repetitivă de conținut a unor obiecte.

17Mar 012

Care considerați că este un element-cheie al învățării  la această vârstă?

Un element cheie este spațiul sau contextul educațional. Ai nevoie de resurse educaționale adecvate vârstei, de spații sigure pentru joacă și un mediu care să te îmbie la învățare, armonie, echilibru și, mai presus de orice, joc structurat!

22Feb 022

Cum îi percep cei mici pe ceilalți la această vârstă și cum reușiți să îi faceți să devină conștienți de lumea din jurul lor?

“Jocul solitar” este tipic primilor 2 ani de viață și îl putem observa în mod particular atunci când doi copii sunt unul lângă celălalt, iar tendința lor este să se joace independent cu propriile lor obiecte și materiale, fără a demonstra interes sau a conștientiza în vreun fel activitățile în care este implicat celălalt copil.

Aceasta este vârsta când le este mai greu să împartă jucăriile/materialele cu cei din jurul lor. Este extrem de important ca noi să modelăm aceste comportamente și îi învățăm încă de acum importanța și frumusețea de a dărui, de a împărtăși și, desigur, de a primi. Copiii au nevoie să îl vadă pe educator practicând aceste comportamente de vreme ce acesta este unul dintre primele lor modele de învățare. Și mai este un lucru care trebuie accentuat aici: copiii tind să fie foarte mult orientați pe nevoile lor în această fază a învățării lor, de aceea adulții nu ar trebui să forțeze în vreun fel gesturile de atenție și blândețe către ceilalți. Răbdare este cuvântul-cheie aici de vreme ce adultul trebuie să fie suficient de răbdător pentru a aștepta ca aceste comportamente să se întâmple natural, cu mult execițiu. Și se vor întâmpla!

015

  1. 4. Care este secretul în educarea copiilor de vârstă foarte mică (1-3 ani)?

Este foarte important să-ți placă ceea ce faci, pentru că a fi profesor nu este doar un job. Aici vii cu sufletul, nu cu îngrijorările și gândurile vieții de dincolo de școală. La școală e locul unde lași totul și redevii copil alături de copii. Trebuie să-ți placă să te joci, să te joci liber, fără prejudecăți și, în același timp, să poți trezi în acel copil dorința de a descoperi și experimenta, în fine, de a se juca alături de ceilalți copii într-un mod constructiv, plin de sens.

Cred că orice educator poate să facă magie în clasă atunci când aduce cu el energia care trebuie. Ar trebui să fim conștienți că toți copiii se hrănesc cu dragostea și pasiunea noastră și că pentru o dezvoltare armonioasă, acestea trebuie să vină necondiționat, de la toți cei implicați în educarea lui. De aceea, în clasă folosim o tonalitate joasă și avem o postură care să le transmită copiilor afecțiune și apropiere. Îmbrățișările și atingerile blânde le oferă siguranță și confort. Chiar dacă un lucru pare să nu fie ceva grav pentru noi ca adulți, pentru ei, e important. Și atunci când le acorzi atenția cuvenită, ei se simt văzuți, ascultați, importanți și li se întărește convingerea că au loc al lor în familie, la grădiniță, alături de ceilalți, în lume.

6Jan 006

  1. Care sunt metodele de învățare/predare cele mai eficiente pe care le folosiți cu cei micuți?

Aici este foarte simplu – jocul structurat. Plecând de la joc și prin joc pătrundem în lumi nebănuite, cunoaștem elementele din natură, procesele, culorile, sunetele și forma lucrurilor care ne înconjoară. Și nu oricum, ci prin intermediul poveștilor, al cărților și al cântecelelor. Îmbinăm în cadrul activităților elemente din fiecare dintre ele, ținând cont de preferințele și nevoile fiecărui copil, de energia și dinamica clasei și de modul de percepție și nivelul de implicare al fiecărui copil.

IMG_3761

  1. De unde vă inspirați pentru activitățile pregătite și cum vă țineți la curent cu noutățile din acest domeniu?

În primul rând, consider că cel mai important este să comunici și să colaborezi constant cu specialiști din domeniu, să fii mereu la curent cu ultimele noutăți și schimbări într-un domeniu atât de dinamic!

Am realizat și continui demersul prin care fac vizite și schimb de bune practici cu alte instituții de învățământ. Cred că este cea mai bună modalitate prin care ajungi să cunoști diverse soluții la anumite situații cu care te confrunți și tu este să vezi și să experimentezi și alte modalități prin care ele sunt abordate, să te inspiri și să cunoști oameni pasionați de același domeniu.

Cel mai frecvent, atunci când ele nu vin în urma unor discuții sau vizite, experiențele și ideile vin în urma cercetării – din cărți sau de pe internet. Există foarte multe site-uri despre educația timpurie în engleză (early years), cu informații despre absolut orice legat de dezvoltarea copiilor, cât și cu resurse utile pentru activități: idei de materiale pe care le poți folosi, activități senzoriale și motrice, idei de activități legate de cărțile pe care le studiem, pentru anumite teme, sărbători sau perioade ale anului, exemple de abordări pentru copiii cu comportamente provocatoare și nevoi speciale, fie ele cognitive, emoționale și sociale etc.

Cu toate acestea, cred că cel mai des inspirația o găsești chiar printre copii, pornind de la ei, un alt aspect important în această meserie fiind flexibilitatea, adaptabilitatea. Iar noi, în calitate de formatori avem rolul important de a-i ghida și de a structura mediul și activitățile pornind de la interesele și nevoile lor.

16Mar 063

Dacă ar fi un singur lucru pe care să îl transmiți părinților, care ar fi acela?

Lăsați-ne să fim mici! E atât de simplu, de natural, ne dezvoltăm atât de frumos și creștem atât de responsabil. Nu avem nevoie să învățăm să citim acum, nu avem nevoie să lăsăm deoparte păpușile și mașinile de pe-acum. Chiar și noi, cei mari, avem nevoie, din când în când, să redevenim mici. Nu ne grăbiți să ne facem mari, pentru că, în curând, vom fi! Lăsați-ne să fim așa cum simțim acum! Lăsați-ne să ne jucăm!

q2

Alina Caladiev este profesor învățământ preșcolar, grupa de 1,2-3 ani, cu experiență vastă în sistemul românesc și britanic.

”Sunt o persoană iubitoare și fericită, răbdătoare și mereu pregătită să ajute copiii în procesul lor de tranziţie de la o etapă la alta. De-a lungul timpului, am acumulat foarte multă experiență, dintr-o varietate de medii culturale.”

În repetate rânduri, am călătorit în Marea Britanie, și, experiențele mele acolo au rezultat în schimburi profesionale care mi-au oferit oportunități reale de observare și participare la punerea în aplicare a curriculum-ului britanic. Într-una din aceste ocazii, am participat la sesiuni de instruire cu privire la metodele practice ale programei noi, apărute la momentul respectiv “Vârsta 0-3 e importantă”, parte a curriculumului britanic ce avea să scoată în evidență puterea jocului structurat în experiențele de învățare. “Funcția jocului este de a construi creiere pro-sociale care știu să interacționeze cu altele într-un mod pozitiv.”

Mai multe informații despre creșa și grădinița Questfield puteți afla contactându-ne la nr. de telefon 0733 689 472 sau la office@questfield.ro.