Conceptul educațional Questfield

Blog

Conceptul educațional Questfield

Practica designului curricular și a creării unei viziuni și culturi instituționale proprii ar trebui să fie un exercițiu destul de comun în peisajul oricărei școli românești. În momentul de față, Questfield este prima și singura instituție educațională din România cu un concept educațional unic, iar acest articol își propune să descompună drumul parcurs de noi pentru toți cei care vor să-și definească o viziune a învățării și filosofie școlară proprie.

Motivația din spatele acestui concept sau despre cum putem să pregătim pentru fericire

Pentru fiecare dintre noi fericirea înseamnă altceva și ea este o alegere personală care ține de dezvoltarea personală, socială și emoțională a fiecăruia dintre noi. De aceea, considerăm că fericirea poate fi tradusă în auto-cunoașterea și instrumentele prin o dobândim. Dar, în ce măsură, vor fi copiii noștri pregătiți să ia deciziile corecte care să facă diferența dintre fericirea lor și a celor din jur? Și, în ce măsură sistemele școlare de pe întreaga planetă, precum și platformele online de învățare și dezvoltare personală îi pot ajuta pe tineri să înțeleagă ce îi face cu adevărat fericiți?

Fericirea este personală, învățarea este și ea personală, de aceea considerăm că școala ar trebui să încurajeze un tip de învățare personalizată care să formeze tineri pregătiți și împliniți cu ceea ce sunt cu adevărat.

questfield-oferta1

Ce este un concept educațional?

Conceptul educațional are la bază viziunea și misiunea instituției de învățământ bazată pe un profil al elevului care se apropie cât se poate de mult de idealul societal al lumii de mâine. Acesta reprezintă direcția, nucleul în jurul căruia gravitează practicile învățării din școala respectivă: obiective și metode de învățare, resurse educaționale, metode de predare, program, pregătirea profesorilor, modalități de evaluare, organizare și planificare, implicarea părinților în tot procesul educațional și rolul echipei educaționale în îndeplinirea acestor dimensiuni.

Prin ce este unic conceptul educațional Questfield?

Am ales să ”traducem” conceptul nostru educațional prin intermediul metaforei copacului care reprezintă simbolul principiilor noastre ca organizație care învață.

La baza copacului sunt rădăcinile sau lumea noastră interioară, reprezentată de valori, credințe, motivații, comportamente, preferințe, modele decizionale etc.

Trunchiul copacului este simbolul mijloacelor prin care ajutăm copilul, părintele sau profesorul să-și pună în valoare lumea interioară și să facă față provocărilor din exterior. Ajungem, așadar, la coroana copacului sau simbolul pentru lumea exterioară care face referire la abilitățile și competențele și atitudinile necesare pentru a răspunde cu succes la provocările vieții.

questfield-oferta1

Așadar, conceptul educaţional Questfield vizează un ideal educațional care are în centru copilul și modul acestuia de a se dezvolta armonios, bazându-ne pe următoarele elemente cheie: profilul copilului, profilul profesorului și al părintelui, mediul de învățare și curriculum. Practic, toate aceste elemente interconectate asigură copiilor care vin la Questfield însușirea abilităților și competențelor necesare pentru ca lumea lor interioară să fie cu succes integrată și pusă în valoare în lumea exterioară.

questfield-oferta1

Cu toate acestea, adevărata unicitate a conceptului este oferită de faptul că cele 5 profile menționate sunt interconectate și dezvoltate prin intermediul poveștilor și al cărților. La Questfield, poveștile traduc lumea înconjurătoare și o aduc mai aproape de lumea copiilor, formându-i și pregătindu-i pentru viață.

De ce sunt importante poveștile în viața unui copil?

Studiile arată că lectura le oferă copiilor un simţ al identităţii, al eului şi al celuilalt, structurându-le şi nuanţându-le gândirea, dezvoltându-le limbajul şi creierul şi, nu în ultimul rând, oferindu-le o perspectivă mai nuanţată asupra realităţii.

questfield-oferta1

Lectura ne oferă posibilitatea unei multitudini de lumi trăite și rafinarea unor opțiuni și decizii care duc la o construcție identitară sănătoasă încă de la vârste foarte fragede.

questfield-oferta1

Cum învățăm din povești ?

Conceptul educațional bazat pe cărți presupune faptul că metodele, resursele și activitățile educaționale au în centru firul narativ al poveștilor, caracterul și deciziile personajelor, acțiunile și comportamentele acestora, în fine, morala sau finalul lor deschis. Noi le transmitem copiilor că poveştile nu sunt o diversiune, o modalitate de escapism, ci un act identitar, o modalitate de a afla mai multe despre ei, ceilalți și realitatea înconjurătoare. Ele reprezintă o modalitate de a da sens lumii și a-și afla un loc în ea.

questfield-oferta1

Astfel, “Jack și vrejul de fasole” poate să ne ofere posibilitatea investigării mărimilor, descoperirea lumii plantelor, a giganților sau castelelor, valența ascunderii adevărului, asumarea de riscuri, lecții de curaj sau imaginație, în fine oportunități de matematică și știință reale. Cărțile sunt fie stabilite anual, în funcție de ideea centrală, liniile de cercetare, conceptele și mesajele cheie, obiectivele de învățare și temele specifice fiecărei vârste.

questfield-oferta1
Photo: White Group, Questfield School

Practic, săptămânal, clasele, resursele, materialele, ariile de explorare și centrele educaționale se schimbă conform structurii cărții din acea săptămână. În zona alocată jocului de rol, ne costumăm în personajele pe care le regăsim în poveste, decorul surprinde o scenă din acea poveste (o piață, o brutărie, un lac, o aventură pe mare etc.), iar obiectele care completează acest spațiu fac și ele parte din poveste. Întregul proces de învățare este bazat pe predarea transdisciplinară, prin intermediul cărora copiii pot face cu ușurință trecerea de la o activitate la alta, deoarece toate se continuă și au în centru teme de explorare regăsite în cartea săptămânii.

Cum arată o săptămână la Questfield?

În cadrul temei principale intitulate Săptămâna Pământului, fiecare clasă și-a ales să cunoască mai multe despre beneficiile și rolul câte unui element primordial. Spre exemplu, pentru grupa de 5-6 ani a ales să afle mai multe despre Foc. Pentru a înțelege cât mai bine prin ce se diferențiază acest element și ce reprezintă el pentru lumea în care trăim, explorarea noastră a pornit de la Marele incendiu din Londra cu câte o activitate-teaser care ne aștepta în fiecare dimineață și scrisori imaginare de la un călător în timp.

Astfel, am învățat: care este diferența dintre beneficiile și pericolele focului, investigând în același timp proprietățile lui. Am vorbit despre cum ne protejăm în cazul unui incendiu simulând o alarmă de incendiu pe care am coordonat-o pentru copiii din întreaga școală, am văzut în ce situații este folosit “focul bun” (am topit ciocolată, am copt pâine) și am reprodus focul cât mai creativ posibil, pictând cu palmele sau folosind instrumente convenționale și neconvenționale, cât și materiale reciclate pentru recrearea acestuia.

Toată clasa a fost amenajată cu arii de experiență corelate direct cu structura cărții care se referea la Marele foc al Londrei: în zona cu joc de rol, copiii s-au costumat în pompieri și au salvat vieți, cărțile din bibliotecă au fost legate de tema focului și a elementelor naturii, în aria de construcții copiii au realizat o machetă a orașului Londra în perioada secolului XVII, zona cu nisip a conținut elemente precum mașini de pompieri din lemn și instrumente pe care să le folosim pentru a stinge focul, iar cea cu apă sclipici și culori în nuanțele focului (galben și portocaliu).

Cum se întâmplă procesul de învățare la Questfield?

Pentru ca un copil să dobândească anumite competențe de învățare, profesorul trebuie să fie el însuși un model de învățare activ și pozitiv, părintele să fie și el orientat spre participare și implicare activă în orice experiență care ar putea înlesni învățarea, mediul de învățare să fie unul adaptat pentru a facilita și structura acest proces, făcându-l cât mai plăcut, iar curriculum să fie integrat și corelat pentu a susține toate aceste experiențe de învățare. Structura, mediul plăcut și oportunitățile relevante sunt oferite de cadrul poveștilor și cărților săptămânale propuse copiilor spre lectură, investigare și reverie.

questfield-oferta1

Experiența Questfield este bazată nu numai pe descoperire, dar și pe acțiune și problematizare a subiectelor de investigat, astfel:

  1.      Activitățile propuse sunt în concordanță cu interesele copilului și centrate pe elevi;
    2.  Atmosfera de lucru este una antrenantă, provocatoare și plăcută care încurajează inițiativa și creativitatea;
    3.  Sarcinile de lucru sunt împărtășite copilului, sprijinite pe experiența sa și oferite atunci când el este gata pentru ele;
    4. Învățarea devine reală atunci când materialul se problematizează pentru copil;
    5.   Experiența timpurie și mai târziu cea școlară nu se convertesc doar în perfomanțe academice, ci impregnează copilului un spirit de investigație care îl ajută să-și dezvolte creativitatea, pregătindu-l totodată pentru participarea activă în comunitate și căutarea propriei fericiri.

”Dorim, prin intermediul lansării acestui concept educațional, să deschidem drumul designului curricular și al școlilor inovatoare care se construiesc și inventează în jurul conexiunii copil – părinte – profesor – mediu educațional – curriculum. Demersul nostru reprezintă prima alternativă viabilă la propunerile sistemului de stat și sperăm noi începutul unei schimbări de paradigmă școlară.”, Fabiola Hosu, director executiv și inițiatoare a conceptului educațional Questfield.

Questfield School

Cu un concept educațional unic, Questfield se află în topul instituțiilor educaționale internaționale din București. În momentul de față, Questfield include o creșă, o grădiniță, o școală primară și o școală de vară.